onsdag 19 augusti 2009

Det är detaljerna som gör helheten...

Läste en artikel om att det kan vara skadligt för dagens unga generation att titta på klassiska kärleksfilmer ala hollywood. Nu kanske jag inte räknas in till dagens ungdom, men än dock. Min slutgiltiga kontenta kvarstår dock. Det är inte skadligt. I mina ungdomsår såg jag sällan på film, (eftersom jag är så lastgammal nu och enbart minns min ungdom som ett töcken) och när jag väl gjorde det så sågs de oftast i sällskap med någon med samma uteblivna filmintresse vilket istället slutade med totalt ignorans gentemot teven. Det faktumet kvarstår i och för sig. Men nu när hösten knackar på dörren och vardagstristessen känns, ja, vardaglig, så har jag gett mig fan på att klara av att se en hel film. Trots att den första halvtimmen framkallar misstro på människans möjligheter att skapa något vettigt eller bara helvetet som kallas reklam. Två gånger har jag slutfört mitt mission denna vecka. Klassiska hollywood kärleksfilmer. Jag blir förälskad i allt på två ben som spelar någon slags karaktär som är charmig och äger ett vackert yttre. Tanken kring artikeln var att unga människor idealiserar kärleken. På grund av filmerna. Att allt bara sådär plötsligt faller på plats, att du tappar en lapp, din framtida partner finner den, ni samtalar över en kopp kaffe, tittar varandra djupt i ögonen. Tror att det bara är ni i hela världen som existerar. Ni har passionerat, svettigt sex samma dag som ni första gången träffas. Där ligger ni nakna, blottade, allt är så självklart. Den nionde timmen ni känt varandra säger ni att ni älskar varandra och aldrig skall lämna den andres sida. Ja, va fan, hur kan de tro att dagens ungdomar idealiserar kärleken. Men klart som fan kan det hända. Men är det inte så att alla ynkliga detaljer får liv om de bara delas med en människa som väcker nått inom dig? Kanske ingen annan ser nyanserna som du och den andre gör, men spelar det egentligen någon roll? För att i slutändan bryr vi oss bara om vår egna historia, och varse sig filmer eller ej kommer vår fantasi aldrig sluta ge detaljer liv. Film är film, och verklighet är verklighet. Och alla något sånär sunda människor vet att verklighet slår fiktion, oavsett om historien inte innefattar alla delar ett välkomponerat manus gör.

Youngster`s. Jag har hört att Brad Pitt har liten snopp.

1 kommentar: